Le petit écran accroît l’impulsivité comportementale et cognitive des enfants, tout en diminuant leur propension à la persévérance, leur appétence pour les tâches intellectuellement exigeantes et leurs capacités de concentration. •ANDERSON D.R. et al.,« The impact on children’s education: television’s influence on cognitive development », US Department of Education, Office of Educational Research and lmprovement, Working paper n° 2, accès 11 décembre 2010, http:/ /www.eric.ed.gov/PDFS/ED29527 l.pdf. •SINGER J.L. et al., « Family patterns and television viewing as predictors of children’s beliefs and aggression »,]. Commun., no 34, 1984, p. 73 et passim. •KOOLSTRA C.M. et al., «Longitudinal effects of television on children’s leisure-time reading: a test of three explanarory models ,,, Hum. Commun. Res. , no 23, 1996, p. 4 et passim. •GADBERRY S., « Effects of restricting first graders’ TV viewing on leisure time use, IQ change, and cognitive style»,]. Appl. Dev. Psycho!., n° 1, 1980, p. 45 et passim.
Les élèves les plus téléphages étaient invariablement identifiés comme les plus impulsifs et inattentifs par le corps enseignant. •ANDERSON C.C. et al.,« The effect of TV viewing on the educational performance of elementary school children », Alberta]. Educ. Res., no 24, 1978, p. 156 et passim. •LEVINE LE. et al., «Television viewing and attentional abilities in fourth and fifth grade children »,]. Appl. Dev. Psycho!., n° 21 , 2000, p. 667 et passim.